Home / Aktualności / Nowa generacja MAN TGX
On the road in long-distance traffic: The new MAN TGX series with the new GM (left) and GX (right) cabs.. Unterwegs im Fernverkehr: Die neue MAN TGX-Baureihe mit den neuen Fahrerhäusern GM (links) und GX (rechts).

Nowa generacja MAN TGX

Zamaskowane prototypy Manów testowane w różnych strefach klimatycznych Europy wywołały spekulacje na temat zmian wyglądu modelu produkowanego od 20 lat. Zasłony w końcu opadły i ujrzeliśmy znaną sylwetkę ciągnika siodłowego jednak w detalach widać sporo różnic.  Zamiany we wnętrzu kabiny robią większe wrażenie, choć i tu trudno dopatrzyć się rewolucji, bo nie o nią chodziło producentowi jednej z najpopularniejszych w Europie ciężarówek Nowa generacja stanowi kontynuacje rozwoju technologii zapoczątkowanej w 2000 r. wprowadzeniem modelu MAN TGA. Przygotowując odsłonę najnowszej generacji MAN zaprosił do współpracy swoich klientów.  W specjalnych warsztatach zorganizowanych w Monachium (główna siedziba MAN-a) wzięło udział ponad 300 klientów z 16 krajów.  Skorzystano również z opinii ponad 700 kierowców na temat wyposażenia kabiny. Wszystkie zebrane informacje zostały ze sobą skonfrontowane, a następnie wykorzystane w projekcie najnowszych modeli TGX.

Jazda próbna demaskuje oblicze nowego modelu TGX. Jest on pod każdym względem lepszy od swojej poprzedniej wersji. Zmiany docenią przede wszystkim użytkownicy – kierowcy, którzy dotąd zasiadali za kółkiem TGX lub TGA. Różnice są wyraźne począwszy od tzw. widoczności bezpośredniej po regulacje położenia kolumny kierownicy oraz fotela.

Szyba frontowa stanowi wspólny element kabin GN, GM oraz GX, a to oznacza optymalizację frontowej powierzchni przeszklonej, oraz powiększenie pojemności górnych schowków (szczególnie w modelu GX). Pojemniejsze schowki zawsze są mile widziane jednak można przypuszczać, że konstruktorom chodziło raczej o skuteczne zabezpieczenie wnętrza przed promieniowaniem słonecznym wpływającym na komfort przebywania w kabinie oraz wydajność klimatyzacji.

Zastosowano dodatkowe osłony aerodynamiczne zapobiegające brudzeniu się bocznych ścian kabiny a szczególnie zamków drzwi i lusterek bocznych.

Zwiększono objętość komory silnika polepszając jego chłodzenie oraz zapobiegając nagrzewaniu się podłogi kabiny. Nowa komora została przystosowana do nowego silnika, którego premiera spodziewana jest w przyszłym roku. Z myślą o kontynuacji rozwoju konstrukcji, a także usługach takich jak np. Uptime (zdalna diagnostyka i naprawa) zastosowano instalację elektroniczną i elektryczną o tzw. otwartej architekturze. W oprogramowaniu systemów sterujących widnieje aż 2800000 linii kodowych.

Z nowym TGX-em pojawiła się nowa oś napędowa o bardzo niskim przełożeniu 2,31:1. Więcej szczegółów podamy w najbliższym wydaniu Polskiego Trakera, tymczasem proponujemy obejrzenie krótkiej impresji na temat wyposażenia kokpitu, w którym zastosowano m.in. MAN SmartSelect, pokrętło-przycisk wzbogacony o funkcję touchpad. Nowe rozwiązanie znacznie ułatwia posługiwanie się m.in. pokładowym systemem nawigacyjnym.

Check Also

Solaris dostarczy bezemisyjne autobusy do Bolesławca

Solaris Urbino 8,9 electric  Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali z Prezydentem Miasta Bolesławiec umowę …